Na deser truskawkowe "gazpacho".

To deser w sam raz na sezon truskawkowy. Piernik wzbogaca smak  miodem i korzennymi  przyprawami. Możecie go upiec wcześniej, a truskawkową "zupę" zrobić w ostatniej chwili. Nadwyżkę piernika można zamrozić i wykorzystać przy powtórce deseru lub zjeść go w towarzystwie ulubionej kawy lub herbaty. Podana ilość składników jest na niedużą foremkę, ale do deseru wykorzystamy go tylko trochę. 



Truskawkowe gazpacho

Składniki na piernik (foremka o wymiarach 22 cm na 12 cm lub zbliżonych)

100 g masła w temperaturze pokojowej
300 g płynnego miodu
1/2 łyżeczki cynamonu
1 duże ziarenko ziela angielskiego
1 goździk
po 1/4 łyżeczki mielonego imbiru, kardamonu, gałki muszkatołowej, tonki
szczypta soli
10 g proszku do pieczenia
300 g mąki pszennej
2 jaja

Składniki na "gazpacho"

po 200 g dojrzałych, słodkich truskawek na osobę
limonka (skórka i sok)
syrop ryżowy (lub po prostu cukier)
listki melisy lub mięty do przybrania
pomarańcza (skórka i sok)

Wykonanie piernika:

Masło roztopić na wolnym ogniu, dodać miód, razem wymieszać. Ziele angielskie i goździk zmiażdżyć i utrzeć w moździerzu. Przyprawy dodać wraz z pozostałymi do mieszaniny miodu i masła, wymieszać. Do mąki dodać proszek do pieczenia i sól, wymieszać razem. Roztrzepać mikserem jajka. Do masy z miodem dodać mąkę i zmiksować całość. Na koniec dodać jaja, zmiksować. Wlać masę do wysmarowanej tłuszczem foremki i wysypanej bułką tartą. Piec w nagrzanym do 170 stopni C piekarniku przez 50 minut. Pod koniec pieczenia sprawdzić patyczkiem czy jest upieczone. Ciasto po upieczeniu wyjąc z foremki i ostudzić.


Wykonanie "gazpacho":

Truskawki umyć, obrać i zmiksować. Dodać syrop ryżowy i sok z limonki. Nie podaję ilości dodatków bo wszystko zależy od naszego poczucia smaku i słodyczy owoców. Smak należy zrównoważyć. Dodać do masy startą skórkę z pomarańczy. Powinna być lekko wyczuwalna. U mnie na dwie porcje użyłam skórki z ok. 1/4 owocu.

Składamy danie:

Wlewamy miks truskawek do miseczek. Piernik kroimy w kostkę. Kostki skrapiamy obficie sokiem z pomarańczy. Kroimy w kostkę po dużej truskawce na 1 porcję do dekoracji. Układamy piernik i truskawkę na wierzchu "gazpacho". Ozdabiamy skórką z limonki i listkami mięty lub melisy. Smacznego :)

3 komentarze:

  1. Cudowne!
    Zjadłabym z rozkoszą ogromną...
    U mnie też pojawi się truskawkowy chłodnik, ale żałuję, że wcześniej nie znałam tego przepisu.
    Na pewno go zrobię.
    Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
  2. Sam wygląd zachęca do przetestowania przepisu, pięknie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawe połączenie składników.
    Nigdy nie jadłam, w sklepie truskawek zatrzęsienie.
    Najlepiej mi smakują prosto z krzaka.
    Wygląda to danie super, może by tak zrobic?
    Wszystko mam w mojej kuchni.
    Pomyślę, bo jutro mam gości.
    Pozdrawiam-)
    I.

    OdpowiedzUsuń