Chleb ziołowy z płatkami owsianymi.


W kwietniowej Piekarni Amber  pieczemy chleb, który zaproponowała Kass z bloga Smaki i Aromaty. Chleb pachnie ziołami i przyprawami, jest bardzo aromatyczny (nieco zmieniłam skład mieszanki ziół, bo nie wszystko miałam pod ręką). Jeśli interesuje Was wersja chleba z połączenia drożdży i zakwasu, zajrzyjcie do Amber. Mój chleb jest wyłącznie na drożdżach. Pięknie wyrośnięty, prosty w wykonaniu, smaczny jeszcze powróci nie raz na nasz stół. Dziękujemy Kasiu i Aniu :)


Drożdżowy chleb ziołowy z płatkami owsianymi



Składniki na foremkę o wymiarach 31,5 cm x 13 cm :

zaczyn:
 4 łyżki mąki pszennej chlebowej
 30 g świeżych drożdży
 1 łyżeczka cukru
 1/2 szklanki letniej wody

Wymieszać, przykryć i pozostawić na 15 minut aż drożdże zaczną pracować.

 mieszanka ziołowa
 po 1 łyżeczce suszonego:
 majeranku
 nasion kolendry
 kminku
 dzikiego czosnku
 tymianku
 czarnuszki
 trybuli
 rozmarynu
 oregano

 oraz:
 1/2 łyżeczki mielonego czarnego pieprzu
 1 łyżeczka soli

Zalać  wszystko połową szklanki ciepłej wody i odstawić na 20 minut.

ciasto właściwe:
500 g mąki pszennej chlebowej (typ 650)
1/2 szklanki płatków owsianych 
zaczyn drożdżowy
zalewa ziołowa
około 1/2 szklanki wody 

Mąkę przesiać, następnie wymieszać ją z płatkami, zaczynem, ziołami i wodą, wszystko wyrobić (użyłam w tym celu robota z hakiem). Ciasto nie wymaga długiego wyrabiania, raczej chodzi o dobre połączenie składników. Masa powinna być dosyć luźna ale nie lejąca - jeśli jest zbyt zwarta, należy dolać więcej wody.
Formę natłuścić i wysypać płatkami owsianymi.  Przełożyć ciasto (powinno sięgać do połowy wysokości), wyrównać powierzchnię mokrą dłonią i obsypać płatkami owsianymi.  Przykryć ściereczką i odstawić do podwojenia objętości (u mnie trwało to ok. 30 min.). Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni C na 55-60 minut. Jeśli uznamy, że chleb jest za mało wypieczony, dopiec go przez kolejne 10 minut.

25 komentarzy:

  1. Piękne zdjęcia chlebka jak i ptaków, dziękuję za wspólne wypiekanie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniałe chlebowe kromeczki i przekonywujące dowody wiosny - dziękuję za tak dużą dawkę optymizmu i do kolejnego spotkania.

    OdpowiedzUsuń
  3. To kruki śpiewają?
    Raniuszek zachwycony wiosną jest przecudowny! :)
    Chleb wygląda perfekcyjnie!
    Pozdrawiam Was wiosennie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne kromki!
    Chce się zaraz po nie siegnąć...
    A wiosenne ptaki mowią: kochamy ten czas!
    Dziekuję!

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny ci wyszedł, dziękuje za wspólne pyszne pieczenie :-) piękne oznaki wiosny :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytam Wasze posty ZAWSZE z ogromną przyjemnością :) "Każde z nich ma coś do powiedzenia. O poranku dyskusja trwa w najlepsze jak w najpopularniejszej kawiarni." - no cudownie napisane :)
    A dziurki w chlebie jak marzenie :)
    Całuję Was mocno wiosennie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuje za wspólne pieczenie :) Piękne wiosenne zdjęcia na tym blogu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Chleb pięknie wygląda, cieszę się że posmakował:) ... ale te ptaki mnie zachwyciły, przecudne! będę odwiedzała Wasz blog - niesamowicie ciekawy:)) dziękuję za upieczenie chlebka i serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Cudny chlebek i wiosenne zdjęcia:-)Aż chce się żyć... :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękny chleb upiekliście, ale zdjęcia ptaków zdecydowanie bardziej przyciągają wzrok. Dzięki nim dowiedziałam się, że na mojej jabłonce gości kwiczoł.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Kasia to świetna piekarka więc wcale się nie dziwię, że chlebek taki udany :)

    Gil przecudnej urody, nie miałam okazji widzieć go w naturze za to liczę, że raniuszki i w tym roku zamieszkają w moim ogrodzie bo w zeszłym roku sprawiały mi wiele radości swoją obecnością :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raniuszki w ogrodzie, Basiu ale jesteś szczęściarą :)

      Usuń
  12. Chleb piękny, ptaki też piękne. Moje dziewczyny ciągle mnie pytają, "czy jest już następny odcinek ptaków":-). Jest i to jaki! Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  13. Takie chlebki uwielbiam!
    Cudowny spacer po Waszym lesie.Ptaszki urocze,a raniuszek najfajniejszy.
    Miło do was znowu zajrzeć-)
    Serdecznie pozdrawiam-)
    I.

    OdpowiedzUsuń
  14. Chleb piękny i zdrowy, dla mnie jednak największa ucztą jest oglądanie ptaków i leśnych cudów. Dzięki wielkie :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Dziękuję za wspólne pieczenia i piękne zdjęcia! Wielu z tych ptaków nie widziałam na żywo, zazdroszczę ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Takie pachnące kromki zawsze u mnie mają wzięcie :) a ptaszyny cudne

    OdpowiedzUsuń
  17. Wspaniały chlebek!
    Piękna wiosna w Twoim obiektywie :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo dziękujemy Wszystkim za wspólne wypiekanie :) W takim towarzystwie jest mnóstwo dobrej energii. Dziękujemy za komentarze i odwiedziny :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Chlebek prezentuje się wybornie :) Aż zatęskniłam za takimi wypiekami.
    A wiosnę pokazaliście przepiękną! Już nie mogę się doczekać, kiedy na drzewach pojawią się w końcu liście i przestaną straszyć samymi badylami :)
    pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  20. Dziękuję za wspólne pieczenie :). Piękne zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Raniuszek mnie zachwycił :) Jego naprawdę aż mam ochotę przytulić, wygląda tak puszyście i mięciutko :) I uroczą ma nazwę :)
    Gdy wychodzę do pracy, słyszę radosne, głośne trele. Ale jest zimno, szaro i ponuro... Dobrze, że dzielicie się swoją wiosną :)

    A chlebek wygląda wspaniale :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Chleb pięknie upieczony. Ptaszki jak zawsze piękne. Oglądałyśmy z córką i też jak zawsze dużo nowych gatunków poznałyśmy. Dziękujemy za te lekcje i czekamy na kolejne :)

    OdpowiedzUsuń