Babka warszawska, czyli babka drożdżowa z rodzynkami i skórką pomarańczową.

To delikatna i pyszna drożdżowa babka, tak nazwana przez autora. Przepis pochodzi z kultowej dla mnie książki Jana Czernikowskiego "Ciasta, ciastka, ciasteczka". Podzieliłam podane w książce składniki na pół, a i tak wyszły mi dwie baby.


Babka warszawska


Składniki na dwie dwie foremki na babki o pojemności ok. 1,8 l:
500 g mąki pszennej
150 g drobnego cukru
150 g roztopionego masła
10 żółtek
250 ml mleka
50 g  świeżych drożdży
80 g rodzynek
70 g skórki pomarańczowej, kandyzowanej

na lukier:
cukier puder i 
sok z cytryny


Rodzynki namoczyłam na noc. Zalałam je likierem z gorzkich pomarańczy, ale może być też sok pomarańczowy, rum itp.

Z odmierzonych składników wzięłam ciut mleka, mąki i cukru, rozkruszyłam drożdże i nastawiałam rozczyn. 

Sto gram mąki zalałam wrzącym mlekiem, dobrze rozbijałam żeby nie było grudek. Poczekałam aż ostygnie. Utarłam w tym czasie żółtka z cukrem aż  do uzyskania jasnej masy. Do misy z utartymi żółtkami dodałam wyrośnięty rozczyn, zaparzoną mąkę, dosypałam resztę mąki i wlałam rozpuszczone masło. Całość zagniatałam  ok. 30 min (w oryginale 1 godz.). Najpierw robiłam to robotem, a potem wyjęłam ciasto na blat i ręcznie rozciągałam i zagniatałam. Pod koniec dodałam rodzynki (osuszone w ręczniku papierowym) i skórkę. Formy wysmarowałam tłuszczem. Włożyłam ciasto do foremek (powinno go być tyle, żeby sięgało do 1/3 wysokości formy). Odstawiłam pod przykryciem - w torbie foliowej do wyrośnięcia w ciepłym miejscu. 

Piekłam w temperaturze 170 stopni C z termoobiegiem ok. 35 minut. 

Po upieczeniu wyjęłam z formy i ostudziłam na kratce. Na ostudzone ciasto wylałam zrobiony lukier z cukru pudru i soku z cytryny (trzeba wymieszać oba składnik, żeby osiągnąć konsystencję gęstej śmietany).  Moje foremki są żeliwne i myślę, że 35 minut to maksymalny czas pieczenia.


4 komentarze:

  1. Jaka piękna(Małgosiu pokażesz też formę w której piekłaś , bo kształt babki mi skradł serce ) i jako całość i w przekroju, taka mercedesowa
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alu dziękuję, a foremkę już wiesz gdzie szukać :) pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  2. Piękna!
    Ta baba jest u mnie odkąd pamiętam. Jej smak jest dla mnie najlepszy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Aniu taka tradycyjna babka :) też bardzo mi smakuje, pozdrowienia :)

      Usuń